Uppmuntran och belöning
Jag berättade ju tidigare att jag skulle pyssla i ordning lite grejer åt Emilia, gällande uppfostran. Jag fick tips om denna metod, att den är pedagogiskt skapad och används av ”experter” runtom världen.
Det finns säkert tremiljoner olika åsikter om detta, men jag känner att det är värt att prova.
Jag behöver inte gå in detaljerat på vad vi har för regler på listan eller vad det är för konflikter detta handlar om, men en sak som ofta stör våran vardag är att Emilia gärna småäter när hon har tråkigt. Det blir som ett tidsfördriv för henne. Detta är varken bra för hennes små tänder eller för hälsan överhuvudtaget så nu har vi skrivit ihop ett litet schema på när hon skall äta. Dels för att minska tjat och sura miner och dels för att hon skall lära sig att kunna göra annat istället för att äta när det är tråkigt.
Självklart går det att ändra lite i nödfall om hon t ex inte tyckte om maten i skolan eller om jag VET att hon faktiskt är hungrig och inte uttråkad. Men att småäta är ju inte bra. Frukost, mellanmål, lunch, mellis, middag och kvällsmacka/efterrätt tycker jag är bra. Det är väl så det skall vara.
Men hur som helst, det som står på schemat är mellanmål efter skolan (schemat gäller Mån-Fre), middagen och något efter maten – t ex frukt. Hon får själv kryssa i när hon har tagit, därmed ser hon själv och slipper tjata.
Att kryssa tyckte ju hon var skoj. Det var därför den här metoden kändes bra. Hon skall kunna tycka att det är kul, inte som att hon plågas.
Sedan har vi även en annan lista på saker hon dagligen skall ”klara av”. Gör hon det så får hon klistra fast stjärnor på en karta och när hon har kommit upp i en viss mängd stjärnor så får hon en slags belöning.
Och det är inga märkvärdiga saker egentligen som skall göras varje dag. Det handlar mest om att uppföra sig på rätt sätt osv – inga konstigheter.
Men om hon nu tycker att detta är kul med att kryssa, klistra stjärnor på en karta osv så kanske hon peppas till att sluta med sakerna vi tjaffsar om dagligen och kanske ser en anledning till att tänka om. Hon är ju trotsallt bara ett barn och ibland får man väl tänka i barnens banor för att nå fram.
Jag tycker i alla fall att det är värt att BELÖNA istället för att bara bestraffa.
Om du har kontakter kvar i USA vet jag att jag köpte en fin tavla för detta vid ngn insamling för skolan.
Mina tjejer var då 5 o 9 och tyckte om att de själva såg och kunde påverka.
Åh så smart!
Jag har exakt samma problem med min 6åring här hemma.. det här med småätandet!
Jag håller på att bli galen när hon ska stoppa saker i munnen hela tiden.
Försökt förklara för henne hur kroppen inte mår bra av detta och att hennes tänder tar skada.. men ingenting hittills har funkat så jag tror jag ska prova samma sak som dig.
Kan tänka mig att det skulle funka!
Tack för tipset =)
Om fler hade din approach när det gäller barnuppfostran så skulle världens unga må bättre och växa upp till underbara vuxna.
När jag jobbade som Au pair i USA så använde vi ett sådant schema till killarna som var 4 och 6. Fast då hade vi en magnettavla med ca 20 rutor. Gjorde dom något bra och lyssnade på vad man sa så fick dom sätta dit 1-2 magneter i olika roliga former. Gjorde dom något dumt tog vi bort magneter (Det ville dom ju såklart inte så dom sköte sig kanon för det mesta) När dom sedan fyllt hela tavlan fick dom en belöning! Och det fungerade verkligen! Så jag tror på det du gör! 🙂
Blev valdigt glad nar jag laste detta! Dels for att det ar sa jag uppfostrar min styvdotter plus att vi har fatt en massa kritik for det (bor i Australien) Vi ar valdigt strikta men rattvisa. Vad vi gor ar helt enkelt att om hon uppfor sig bra och gor vad som maste goras sa far hon beloningar (film, extra tid att lasa pa kvallen osv..) Gor hon dock ngt dumt sa utesluts helt enkelt hennes beloning. Visst, en form av straff kan vissa tycka, men jag anser mer Gott uppforande = Beloning. Daligt uppforande = inget hander (forutom konstruktiv kritik saklart :)) Sedan ar det ratt tufft har da man lagligt far sla sina barn for uppfostringssyfte. Vi ar en av fa i hennes skola som ar emot detta. Galet men sa e det!
det där är super! Har gjort ett schema till dottern som fyller 8år nu i maj där jag laminerat ett fint papper från paduro och skivit alla veckodagarna och om hon "skött sig" får hon en stjärna för varje dag.
Varje fredag är det veckopeng 20kr MEN om det är någon dag det bara är kanske en halv stjärna eller ingen alls så blir det avdrag på veckopengen.
Visst har vi fortfarande våra bråk men det har blivit bättre med det här schemat.
Det tycker jag låter som en jättebra idé!
Det där med listor och belöningar är super!! Har gjort så mina barn när de var små och jag kan garantera att det funkar. Det bästa med det är de lär sig att ordning och reda lönar sig. Idag är de 15 och 17 år gamla och gör t ex sina läxor i god tid och ordentligt. Beläningen blir ju då ett gott smvete och bra betyg, vilket de idag är vuxna nog att inse.
Lycka till o stor kram
Jättebra, tycker jag! Vi hade något liknande när jag och min bror var yngre. Vi fick sätta prickar när vi gjort något duktigt, till exempel tagit ut soporna eller städat rummet och sen fick vi belöning och/eller veckopeng beroende på de där prickarna. Jag vet inte om jag älskade det SÅ mycket då, men nu gör jag det och lär absolut köra något liknande sen när Lova blir äldre.
Precis som du säger är det viktigt med belöning (nåja, de ska ju förstå att man ska hjälpa till iallafall, men du förstår) och inte bara bestraffning 🙂 Kram och trevlig helg!
Hur bra som helst Denize!
Jobbar själv med personer med autism som använder sig utav ett schema utifrån teeach-modellen varje dag de är på dagcenter.
Vissa har även belöningssystem och de gör framsteg varje dag. Underbart att se 🙂
Något jag vill tipsa dig om (som jag sett med egna ögon) är att även du har ett schema för Emilias skull.
hej! det där är en superbra idé! samma sak gör de yngsta i vår skola också. (jag jobbar i en skola) så där får eleverna klistra en stjärna på ett ark när de gjort något bra..och när det är vid ett visst antal stjärnor (minns inte hur många men det varierar ju vad man själv tycker är lämpligt) så får de en belöning av olika slag. det sporrar och uppmuntrar dom jätte mycket! det funkar verkligen. 🙂
vintriga kramar från FINLAND! 😀 du har en superfin blogg! läser den och du är så DUKTIG med allt! jätte härliga bilder också (men det är kanske inte första gången du hör det men..ville säga det ändå) många kramar. 🙂
"Ignorera negativa beteenden och belöna positiva" säger vi innom hundträning. Jag tror verkligen att det ligger något i dessa ord och att de säkert lika gärna kan användas på barn. Kul med listorna! Det är nog viktigt att Emilia får vara med i "uppgiften", det kan nog sporra henne att göra rätt. Lycka till!